Skolan = olågisk.
Hallue!
asso...jag fattar värlkigen inte varför vi ska lära oss vissa saker i skolan. Tex som vad periodiska systemet är och vad alla deras förkortningar betyder.... Det kan vää endå kemisterna lägga sin hjärn kapasitet på så kan vi övriga lägga den på något annat som är viktigt för oss? Då säger folken: amen ni ska ju bli almen bildade.
Jaa visst, det är ju precis det man blir när man så fort man lämnat prov salen glömt precis alltihoppa om vad man hade prov på. Då borde skolan satsa mer på att alla ska få MVG i dom viktiga ämnena som man faktiskt har användning för i livet oavsätt vad man tänker bli.
Matte behövs ju när vi ska handla eller betala räkningar tex.
Engelska är väldigt bra att kunna så att man kan komunusera med fler än bara sitt egna land.
Svenska är ju otroligt bra att kunna. Man får ju lära sig läsa, skriva, prata. Och det är ju det viktigaste av allt?
So-ekonomi är dötrist men det är också bra att kunna förstå varifrån man får sina pengar och veta systemet.
B-språk och C-språk (för dom som har det) Är ju super bra, ju fler språk man kan desto fler kan man komunusera med själv utan tolk. Man kan ju till och med bli tolk själv. Det ger en flerr och större valmöjligheter gällande jobb.
So-svenskhistoria man måste väll endå veta hur Sverige blev Sverige?!
No-biologi måste man kunna. Man måste veta saker om kroppen ffs. Hur ska man annars kunna säga var man har ont någonstans? Eller känna igen täken på att man får en hjärtattack??
Men rästen av skit ämnena!? Vfr har vi dom!? Visst slöjd det är kul och sånt men vad är det jag lär mig egentligen? Hemkunskap kan mina föräldrar visa mig. Musik har jag ingen större användning för i livet på det sätt dom lär ut. No-kemi har jag häller ingen användning för om jag inte ska bli kemist. So-historia, vfr ska man kunna andra länders historia för? Bild är jätte kul, men alvarligt, ska jag sitta och måla på ett kontor om jag blir bankman eller vad? Idrott kan jag pyssla med på fritiden själv med något jag tkr är roligt för min hällsa.
Skulle gärna vela veta hur folket i skolledningen eller vem det nu är som bestämmer tänker.